De moeder met de taart

Ze stond aan de balie met een taart. Zelfgebakken, begreep de directrice. En de moeder bleef maar herhalen dat ze een taart had gebakken. De directrice zei nee. De moeder wees naar de taart. De directrice zei nee. De moeder wees weer naar de taart.

Het ging niet over de taart.

Het ging over wat de taart moest opleveren. Een gunst. Een uitzondering. Een verschuiving van wat normaal is op deze school.

Dit soort momenten blijven zelden bij één ouder. Er is altijd een kielzog. Ouders die zien wat werkt, of wat lijkt te werken. Die het ook proberen. Die harder praten als ze denken dat dat helpt. Die hun kind meenemen terwijl ze de leerkracht aanspreken in de gang.

Er is geen protocol voor een moeder met een taart.

Als zoiets gebeurt legt de leerkracht het uit. Of verdedigt. Of zegt niets en hoopt dat het overwaait. Achteraf weet ze dat het anders had gekund. Op het moment zelf was er geen ruimte om dat te kiezen.

De norm verschuift niet in één incident. Hij verschuift in tien kleine momenten waarbij niemand nee zei. Of waarbij nee zeggen zoveel energie kostte, dat het de volgende keer makkelijker leek om mee te bewegen.

Dat is wat wij zien op scholen in wijken waar de druk al hoog is. Niet één ouder die over de grens gaat. Maar een sfeer die langzaam harder wordt. Waarbij kinderen meekijken hoe volwassenen met elkaar omgaan.

In een training beginnen we nooit met theorie. We beginnen met wat er bij jullie speelt. De situaties die jij herkent. De ouder die blijft herhalen. De collega die achteraf zegt dat hij niet wist wat hij moest zeggen. We oefenen met wat er echt voorkomt, en wat er in je lichaam gebeurt als het escaleert. Want dat is het moment waarop theorie wegvalt.

Na een dag oefenen weet je wat je doet als het voorvalt. Niet als plan, maar als iets wat je hebt gevoeld. En als er dan weer een moeder met een taart aan de balie staat, weet je wat je doet.

Wil je vaker iets van ons lezen?

Af en toe schrijven we iets op LinkedIn. Iets om bij stil te staan.

Even stoppen met 'goed doen'?

In het Programma Zelfontwikkeling werk je niet aan een betere versie van jezelf. Maar aan wat er al is.

Dit vind je misschien ook interessant