Training Omgaan met Agressie
Voor professionals in de zorg of met een andere publieke functie
Voorbereid op agressie
Heb je in je werk contact met klanten, patiënten, leerlingen of ouders? Dan is er kans dat je te maken krijgt met woordenwisselingen, intimidatie of agressie. Het is noodzakelijk dat je in agressieve situaties het hoofd koel kunt houden, de spanning kunt verminderen. En jezelf en anderen in veiligheid brengt. Dat kan als je weet wat je daarvoor precies moet doen.
Deze training helpt jou en je collega’s ook agressie te herkennen op kleiner of manipulatief niveau, en je leert dat adequaat te remmen. Op een manier die deëscalerend werkt. Zodat jullie gezamenlijk een duidelijke omgangsnorm uitdragen, en elkaar daarin als team kunnen ondersteunen.
Met zelfvertrouwen zorgen voor veiligheid
In de training leer je hoe agressie ontstaat en met welke vormen je te maken kunt krijgen. Je oefent met de juiste handvatten om situaties weer veilig te maken of de omgangsnorm te handhaven. Je herkent agressie eerder en kunt escalatie deels voorkomen. Of er als team op reageren.
Door de persoonlijk betrokkenheid van de twee trainers, en de (rustige) ijsbrekers aan de start, voel je je al snel op je gemak. Je kunt vragen stellen en je eigen ervaringen delen. En zo ook van elkaar leren. We behandelen relevante situaties, zodat je iets oefent wat je echt zou kunnen meemaken. We hebben daarbij aandacht voor lichaamshouding, het reguleren van je emoties, communicatie, en we staan stil bij jouw grenzen. Theorie wisselen we af met oefeningen om los te komen en steviger te staan.
De trainingen verlopen altijd ontspannen en met een lach. Je voelt je veilig om te leren. Als iets voorvalt, weet je wat je moet doen. Dit straal je dan ook uit. Je staat stevig in je schoenen, kunt met zelfvertrouwen handelen en zorgen voor veiligheid.
Trainers Arno en Chantal over de training
Al onze trainingen ontwerpen we op maat
Iedere werkplek heeft andere uitdagingen, daarom krijg je altijd een training of traject op maat. We wisselen het delen van kennis af met het oefenen met een trainingsacteur. Hierdoor leer je beter. Samen bespreken we casussen die specifiek kunnen voorkomen in jouw dagelijkse werk. Ook de presentatie hebben we hierop afgestemd en kunnen we digitaal sturen na de training. Zodat je met alle handvatten, kennis en oefeningen die je krijgt, weet hoe je situaties het beste oplost.
We werken veel samen met Q-park:
“De wijze waarop Doyo Trainingen aanvliegt en vorm geeft aan de trainingen, past goed bij ons bedrijf en maakt dat we graag samenwerken.”
Wat hebben jullie nodig?
1. Kennismaking
We maken altijd eerst kennis, waarbij we bespreken wat er speelt en waar collega’s het meest bij geholpen zijn. Dit duurt meestal een uur en is altijd vrijblijvend. We doen daarna een voorstel, en bij akkoord stemmen we de praktische zaken af en gaan we inhoudelijk aan de slag met de voorbereiding.
2. We ontwerpen de training
We kunnen de training afhankelijk van de vraag en het budget in 4 uur (basis) verzorgen, of in 6,5 uur (uitgebreid). Met een afgestemd aantal deelnemers per training. We verzorgen deze bij de werkgever zelf of in een geschikte accommodatie in de buurt.
Het is mogelijk de training uit te breiden met een Training Weerbaarheid/Teamrollen in Nood en een Terugkomdag. Waarbij we de Terugkomdag deels in kunnen zetten voor teamontwikkeling: de trainers hebben in de training(en) kunnen aanvoelen wat er leeft, en met de vraag die er is, kunnen we van de Terugkomdag een complete teamdag maken.
3. Nazorg en evaluatie
Als de training erop zit, ontvangen alle deelnemers een korte anonieme evaluatie, die we zullen delen. Achteraf (en bij een traject ook tussentijds) bespreken we de training, en eventuele bijzonderheden na. Je kunt rekenen op korte lijntjes, duidelijke afspraken en een vast contactpersoon.
Breid de training uit met extra verdieping
Weerbaarheid, Teamrollen in nood of Terugkomdag
Afhankelijk van de uitdaging kunnen we een verdiepende trainingsdag verzorgen. Om te oefenen met geweldloos oplossen van fysieke onveiligheid, het vergroten van zelfredzaamheid, en in teams te leren hoe je elkaar effectief helpt. Op de Terugkomdag checken we waar je in de praktijk tegenaan loopt om je daar oplossingen voor te geven.
Agressie Protocol
Als agressie met te veel regelmaat voorkomt, of als je hier preventief scherp op wilt zijn, schrijven we aanvullend een Agressie Protocol op maat. In afstemming, zodat het een sluitend plan is met afgepaste maatregelen en een duidelijk handelingsoverzicht als geheugensteun voor iedereen die in lastige situaties terecht kan komen.
Ontmoet onze trainers
Twee trainers begeleiden de trainingsdag.
“Onze trainers houden niet van poespas, maar vooral van concrete benadering. Ieder met een eigen gigabak vol kennis, vullen we elkaar goed aan. En dat merken de deelnemers in de trainingen. Want we zorgen voor veilige interactie en een persoonlijke sfeer. Onmisbaar tijdens deze training!”
Chantal
“Agressie is een handeling of meerdere handelingen die erop gericht zijn een ander schade toe te brengen. Mensen beseffen vaak niet dat hier meer onder valt dan zij denken. Daar zit ook de ruimte om agressie te signaleren voordat de thermometer van de ander (en van jezelf) het kookpunt bereikt.”
Arno
” Tijdens de training staan we niet alleen maar stil bij hoe je kan reageren op een situatie waarin agressie voorkomt, maar ook bij onze eigen beleving. Wat doet agressie met jou en wanneer verlies jij je geduld? Door juist ook naar deze persoonlijke beleving te kijken kunnen we van elkaar leren en de training goed aan laten sluiten bij ieders persoonlijke leerdoelen. ”
Aryonne
“Iedere keer weer mooi om te zien dat deelnemers in de loop van de training verbaal en fysiek krachtiger en zelfverzekerder zijn geworden. Dat komt mede door de ‘aha’-momenten, precies weten wat ze kunnen en mogen doen en dat ook nog geoefend hebben. Dat geeft houvast. En elimineert een zeker verrassingseffect.”
Caspar
“De urgentie in je verhaal horen en je praktische vaardigheden aanleren om jezelf in veiligheid te brengen is mijn tweede natuur. Het is gemakkelijk als je een flinke man bent, om gewoon een grote mond te geven. Wat soms effectief is, maar wat niet altijd de-escalerend is. Ik help je graag naar een goede methode toe, waarbij het niet meer uitmaakt hoe groot of klein je bent.”
Erik
Doyo Trainingen is opgericht door Chantal
Hi, ik ben Chantal, één van de trainers. Wij trainen mensen in uiteenlopende branches, maar vooral in het onderwijs en in de zorg. Als je in je dagelijkse werk veel contact hebt met mensen, bestaat de kans dat je een keer met te korte lontjes te maken hebt. Zeker als mensen ergens op moeten wachten, iets moeten afrekenen of er zaken buiten hun invloed beslist worden. Sta dan maar je mannetje. Of vrouwtje.
Dat hoef je letterlijk niet alleen te doen. In onze trainingen oefen je heel concreet met situaties die op jouw werk kùnnen gebeuren. Wat heel prettig is. Want jij weet precies wat je moet doen, als die sfeer een keer omslaat. Dat alleen al geeft zoveel zelfvertrouwen. En als team ook saamhorigheid.
We werken samen met
Wat is de investering?
De kosten variëren afhankelijk van het programma dat we opstellen voor jouw team. Om je een idee te geven tref je onderstaand de prijsberekening voor de basis training omgaan met agressie:
- Duur training: 4 uur tot 6,5 uur
- Aantal trainers: 2
- Groepsgrootte: +/- 10 deelnemers
- Een op maat gemaakt programma met eigen casussen
- Een training op locatie
- Evaluatie vanuit de deelnemers
- De presentatie digitaal nagestuurd (tegen meerprijs)
- Training Empowerment, Zelfverdediging of Terugkomdag (tegen meerprijs)
- Agressie Protocol (tegen meerprijs)
Investering: v.a. 2.400,- excl. BTW
“Goede afwisseling tussen theorie en praktische oefeningen, alles goed gedoseerd en super leerzaam. Met oog voor de achtergrond van de deelnemers, en fijne interactie tussen trainers en groep. Er werd een veilige sfeer neergezet. Complimenten voor deze interessante en inspirerende training!”
IKC Prinses Julianaschool Dordrecht
Op zoek naar een training omgaan met agressie om het team te versterken?
Het is bizar hoe zo’n nare aanleiding, om een training vraagt, en die training het team weer sterker maakt dan ervoor. Dat blijven we terughoren. Neem contact op, dan plannen we een kennismaking in, bespreken we de situatie en wat we kunnen doen.
Veelgestelde vragen (en het antwoord)
Ons team bestaat uit meer dan 10 leden, wat zijn in dit geval de mogelijkheden?
We kijken graag mee wat het beste past. Soms is het fijn om een groot aantal collega’s in groepen in te delen, zodat zij afwisselend (of tegelijkertijd in verschillende ruimten) worden getraind. Als het net ’te veel’ deelnemers zijn kunnen we ook de tijdsduur vergroten. Het is belangrijk dat er voldoende ruimte is en dat elke deelnemer alle vragen gesteld heeft en met de handvatten aan de slag kan.
Wanneer hebben werknemers een extra trainingsdag nodig?
Agressieve situaties kunnen een enorm impact hebben. Zeker ook als het niet vaak voorkomt en medewerkers er toch steeds alert op zijn. Het is dan fijn om de basistraining uit te breiden met een trainingsdag, om meer te kunnen oefenen, maar ook het empowerment verder te vergroten. De tweede dag ontvangen we ook altijd extra scherpe vragen, nadat de eerste dag goed is bezonken. De antwoorden daarop kunnen we dan behandelen, iedereen weet precies wanneer wat te doen en kan met een geruster hart naar het werk.
Hoe zit het precies als we ook vaste partner willen worden?
Hoe ons partnerschap er precies uit komt te zien is helemaal naar wens in te vullen. We kunnen de basistraining uitbreiden met empowerment, met een agressie-protocol, met zelfs een eigen interventie-team. Het is ook mogelijk om de basistraining te doen, en die jaarlijks te herhalen. Direct na iedere training kunnen deelnemers hun ervaringen (anoniem) invullen in een online evaluatie die realtime door HR in te zien zijn. Ook gaandeweg zijn aanpassingen bespreekbaar.
Op welke termijn kan een training worden ingepland?
Voor iedere nieuwe opdrachtgever geldt dat we eerst kennismaken en de situatie bespreken. Dit kan altijd op korte termijn. We ontwerpen de training dan op maat. Die tijd is ook nodig om deelnemers uit te nodigen en ‘vrij’ te plannen van hun reguliere werk. We schakelen snel en kunnen vaak binnen een maand de training verzorgen.
Wanneer ontvang ik een factuur?
Voor een training op een accommodatie van de werkgever, of een locatie die de werkgever regelt, geldt dat we 50% vooraf factureren en 50% achteraf factureren. Voor een training waarvoor wij de accommodatie regelen, factureren we 100% vooraf.
Ik twijfel of deze training iets is voor onze organisatie
Elke nieuwe samenwerking is altijd even aftasten. Bij twijfel laat het ons weten. Misschien is het iets wat we zo kunnen beantwoorden. Vrijblijvend kennismaken en de specifieke behoeften bespreken is voor ons een vanzelfsprekendheid.
Antwoord op je vraag gevonden? Super, klik hier om een vrijblijvende kennismaking in te plannen. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem via de onderstaande knop contact op, we helpen je graag.