fbpx

Zo stel je prioriteiten

Social media op de telefoon

Zo stel je prioriteiten

Prioriteiten stellen is niet altijd gemakkelijk. Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je toch met iets bezig bent dat niet belangrijk voor je is? In dit artikel geven we je 6 tips om de juiste prioriteiten te leren stellen.

Wat betekent prioriteiten stellen?
Prioriteiten stellen betekent ook wel voorrang geven aan iets. Zo zijn er mensen die het heel lastig vinden om door de bomen het bos te zien en in de stress raken omdat ze alles tegelijk willen doen. Het is goed om zo nu en dan te relativeren en realistische deadlines te stellen. Vaak hoeft niet alles dezelfde dag nog af te zijn.

Tip 1: Wat is belangrijk en wat is urgent?
Veel mensen verwarren activiteiten die urgent zijn met belangrijke activiteiten. Die twee begrippen zijn niet altijd synoniem. Als je thuis iets wilt printen, maar het papier van jouw printer blijkt op, is het misschien urgent om papier te halen, maar totaal niet belangrijk. Het is fijn om activiteiten te kunnen categoriseren in 1. belangrijk èn urgent, 2. belangrijk (maar niet urgent), 3. urgent (maar niet belangrijk) en 4. niet-belangrijk en urgent.

Laat je niet afleiden en maak constant de overweging welk belangrijk werk je in een week wilt verrichten, maar hoe je toch flexibel kunt blijven voor belangrijke urgente zaken.

Tip 2: Geef je activiteiten een cijfer
Geef de taken op je lijst bovenstaande cijfers (1-4). Is iets belangrijk? (Het pitchen bij een grote klant.) Of urgent? (Is het nodig dat bepaalde taken tegen het einde van de week af zijn? Of heb je langer de tijd?) Zodra je deze cijfers gaat toebedelen is het veel gemakkelijker te zien waar je je tijd en energie het eerst aan kunt besteden.

Tip 3: Werk met je agenda en een takenlijst
Werken met een agenda, voor zowel afspraken als tijd om bepaalde werkzaamheden te doen, geeft enorm veel rust. Zet losse gedachten en nieuwe taken op je takenlijst die je aan het einde van de dag nog even doorneemt en eventueel inplant in je agenda. Zo houd je altijd overzicht en kun je collega’s en relaties gemakkelijker laten weten wanneer je wel of geen tijd hebt voor een nieuwe afspraak of opdracht.

Tip 4: Zet je gezondheid voorop
Vergeet jezelf niet in het proces. Zonder eerst goed voor jezelf te zorgen en je eigen energie in de gaten te houden, heb je op de lange termijn niets aan je takenlijst en agenda. Plan je agenda daarom niet helemaal bomvol, en zorg voor de nodige pauzes om jezelf in op te laden.

Tip 5: Besluit vooraf ja of nee
Gooi niet alles rigoreus op de stapel. Vraag je af of het iets is dat je moet doen en waar het in je agenda past. ‘Nee’ kan ook een antwoord zijn. Zeker in de volgende gevallen:
– als iemand je uitnodigt wanneer je niet kunt of het slecht gelegen komt;
– als iemand je vraagt iets te doen wat je niet wilt doen;
– als iemand je vraagt je gehele planning om te gooien omdat het iemand anders beter uitkomt.

Tip 6: Voel je niet schuldig
We voelen ons vaak verplicht of schuldig, omdat we denken dat het beleefd of vriendelijk is altijd maar ‘ja’ te zeggen. Denk bijvoorbeeld aan een afscheidsfeestje van iemand die je helemaal niet mag. Maar wat is je excuus? Je kunt op een vriendelijke en fatsoenlijke manier zeggen dat het jou niet lukt. Je hoeft geen reden op te geven.

Minder is meer
Zo kun je je tijd en energie besteden aan datgene dat je vindt dat je moet doen en ook aan datgene dat jou gelukkig maakt, zonder stress. Je zult merken, zodra je beter leert prioriteren en voor jezelf opkomt, dat je ook kiest voor een relaxtere en gelukkigere versie van jezelf. En dat zorgt voor meer vat op jouw tijd en energie en vergroot je persoonlijk leiderschap.

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button