Trainingen in weerbaarheid
Voor leerlingen, leerkrachten en ouders
Actief vergroten van zelfvertrouwen
Kinderen op het basisonderwijs bereiden we voor op de middelbare schooltijd, jongeren op het middelbare onderwijs geven we extra handvatten om stevig in de schoenen te staan en goede beslissingen te maken. Het vergroten van zelfvertrouwen, zelfacceptatie en regulering van emotie staat altijd centraal. Onze trainers zijn o.a. opgeleid tot docent weerbaarheid en agressieregulatie. De trainingen zijn psychofysiek: leren door te ervaren en bewegen. Afhankelijk van de vraag bespreken we de duur en de intensiteit van de lessenreeks. Leerkrachten zijn van harte uitgenodigd bij de lessen aanwezig te zijn, voor extra bestendiging van de kennis en afspraken die met de leerlingen gemaakt zijn.
Zelfontdekkend leren
Eens of meerdere momenten in de week gaan we met de klas aan de slag met weerbaarheid. Leerlingen leren hoe ze hun grenzen aangeven en op een goede manier voor zichzelf opkomen. De psychofysieke en zelfontdekkend leren-insteek vraagt om een vrije ruimte, zoals een gymzaal of speelruimte. Leerlingen komen spelenderwijs zelf met antwoorden. Waarna ze gezamenlijk oefenen met wat werkt. Wat dan beter blijft plakken. De trainer krijgt hierdoor veel inzicht in het groepsproces. De thema’s zijn verdeeld over de periode van de lessenreeks, met herhaling en extra aandacht voor wat de groep het meest nodig heeft.
Ondersteuning van leerkrachten
We helpen scholen die ons benaderen met een specifieke vraag. Pesten, agressief gedrag, fysieke aanvallen en een lastige groepsdynamiek zijn redenen om bij ons aan te kloppen. Onze expertise o.a. in (omgaan met) agressie zorgt vaak voor nieuwe inzichten, waardoor we samen de dynamiek van de klas(sen) kunnen verbeteren.
Ook trainen we teams leerkrachten (train-de-trainer) in psychofysieke weerbaarheid en agressieregulatie. Waarbij we theorie en praktijk afwisselen en veel oefenvormen delen.
Dankzij deze partijen hebben we in 4 jaar tijd meer dan 10.000 kinderen getraind.
Wij ontwerpen een programma naar behoefte
We maken vrijblijvend kennis en bespreken dan graag wat er speelt en waar er precies behoefte aan is. Dit gesprek duurt vaak een uur, waarna je binnen een paar dagen ons voorstel ontvangt. Dit kan een mix zijn: een programma in psychofysieke weerbaarheid voor leerlingen. Een informatie-moment voor ouders is eventueel mogelijk. En ondersteuning voor leerkrachten bij agressie of een andere specifieke vraag.
Onze trainers zijn inzetbaar op ieder soort onderwijsinstelling, in elke leeftijdscategorie. We hebben veel gewerkt met kinderen, jongeren of jongvolwassenen die zelfvertrouwen en assertiviteit missen, niet hun eigen mening durven geven of pesten/gepest worden. We hebben ook ervaring met groepen waarin totaal alle veiligheid werd gemist en er veel agressie en geweld was.
”We hebben de samenwerking met als zeer positief ervaren. Onze school had specifieke wensen en daar kon aan voldaan worden. Er waren korte lijnen, jullie zijn goed bereikbaar, waardoor er makkelijk overlegd kon worden. De trainers zijn professioneel en deskundig. Ze zien veel bij de leerlingen en weet hier goed op in te spelen. ”
VSO De Hoge Brug Rotterdam
De trainingen in weerbaarheid worden verzorgd door een van onze trainers
Arno is Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie, Docent Gevaarsbeheersing en runt sinds 2010 zijn eigen karateschool. Ook heeft hij vijftien jaar werkervaring bij de politie in Rotterdam. Hij heeft veel in klassen en met leerkrachten samengewerkt. Arno is niet van de poespas, maar vooral van de concrete benadering, met een gigabak vol kennis.
Arno
Aryonne begeleidt kinderen en jongeren name gericht op persoonlijke groei en de sociale emotionele ontwikkeling. Op scholen en in haar praktijk. Ze is Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie, coach en Mindfulness specialist. In de trainingen weet Aryonne dichtbij zichzelf te blijven, en creëert ze een veilige setting voor anderen om dat ook te kunnen doen.