Trainingen in weerbaarheid
We versterken leerlingen èn leerkrachten
Vanuit beweging vergroten we het zelfvertrouwen
Kinderen op het basisonderwijs bereiden we voor op de middelbare schooltijd, jongeren op het middelbare onderwijs geven we extra handvatten om stevig in de schoenen te staan en goede beslissingen te maken. Het vergroten van zelfvertrouwen, zelfacceptatie en regulering van emotie staat altijd centraal. Onze trainers zijn o.a. opgeleid tot docent weerbaarheid en agressieregulatie. De trainingen zijn psychofysiek: leren door te ervaren en bewegen. Afhankelijk van de vraag bespreken we de duur en de intensiteit van de lessenreeks. Leerkrachten zijn van harte uitgenodigd bij de lessen aanwezig te zijn, voor extra bestendiging van de kennis en afspraken die met de leerlingen gemaakt zijn.
Zelfontdekkend leren
Eens of meerdere momenten in de week gaan we met de klas aan de slag met weerbaarheid. Leerlingen leren hoe ze hun grenzen aangeven en op een goede manier voor zichzelf opkomen. De psychofysieke en zelfontdekkend leren-insteek vraagt om een vrije ruimte, zoals een gymzaal of speelruimte. Leerlingen komen spelenderwijs zelf met antwoorden. De trainer krijgt hierdoor veel inzicht in het groepsproces. Waarna ze gezamenlijk oefenen met wat werkt. Wat dan beter blijft plakken. De thema’s zijn verdeeld over de periode van de lessenreeks, met herhaling en extra aandacht voor wat de groep het meest nodig heeft.
Ondersteuning van leerkrachten
We helpen scholen die ons benaderen met een specifieke vraag. Pesten, agressief gedrag, fysieke aanvallen en een lastige groepsdynamiek zijn redenen om bij ons aan te kloppen. Onze expertise in agressieregulatie en affiniteit met sociaal emotionele ontwikkeling zorgen vaak voor nieuwe inzichten, waardoor we samen het individuele gedrag en de dynamiek van de klas(sen) kunnen verbeteren.
Dankzij deze partijen hebben we in 4 jaar tijd meer dan 10.000 kinderen getraind.
Wat hebben jullie nodig?
Tijdens een kennismaking bespreken we wat de grootste uitdaging is waar jullie aan willen werken. Dit gesprek is vrijblijvend en duurt vaak een uur, waarna je binnen een paar dagen ons voorstel ontvangt. We ontwerpen een programma dat daarop aansluit. Bijvoorbeeld een reeks trainingen psychofysieke weerbaarheid voor leerlingen. En een los programma voor leerkrachten die steviger voor de klas willen staan, zonder dat ze hun stem hoeven te verheffen of afgepeigerd thuiskomen na een dag werken.
Onze trainers werken met kinderen, jongeren of jongvolwassenen op ieder soort onderwijsinstelling die: zelfvertrouwen en assertiviteit missen, niet hun eigen mening durven geven of pesten/gepest worden. We hebben ook ervaring met groepen waarin totaal alle veiligheid werd gemist en er veel agressie en geweld was. Door onze praktische aanwijzingen kunnen we al meer rust terugbrengen. En van daaruit samen verder toewerken aan versterking van de leerkrachten en de leerlingen.
”We hebben de samenwerking met als zeer positief ervaren. Onze school had specifieke wensen en daar kon aan voldaan worden. Er waren korte lijnen, jullie zijn goed bereikbaar, waardoor er makkelijk overlegd kon worden. De trainers zijn professioneel en deskundig. Ze zien veel bij de leerlingen en weet hier goed op in te spelen. ”
VSO De Hoge Brug Rotterdam
Onze trainers weerbaarheid:
Arno is Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie, Docent Gevaarsbeheersing en runt sinds 2010 zijn eigen karateschool. Ook heeft hij vijftien jaar werkervaring bij de politie in Rotterdam. Hij heeft veel in klassen en met leerkrachten samengewerkt. Arno is niet van de poespas, maar vooral van de concrete benadering, met een gigabak vol kennis.
Arno
Aryonne begeleidt kinderen en jongeren name gericht op persoonlijke groei en de sociale emotionele ontwikkeling. Op scholen en in haar praktijk. Ze is Docent Weerbaarheid en Agressieregulatie, coach en Mindfulness specialist. In de trainingen weet Aryonne dichtbij zichzelf te blijven, en creëert ze een veilige setting voor anderen om dat ook te kunnen doen.