fbpx
 

8 Oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten

8 Oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten

Zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven. Dat geldt voor jong en oud. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen laat je jouw angsten je niet tegenhouden om dat te bereiken in het leven wat je wilt. Zoals je ook hier kunt lezen. Wil je snel jouw zelfvertrouwen vergroten? Lees dan zeker deze 8 oefeningen die je daarvoor kunt gebruiken.

Je zelfvertrouwen vergroten kun je op veel manieren bereiken. 

Wist je dat een glimlach een chemische reactie in je lichaam te weeg brengt, waardoor je een hormoon in je lichaam aanmaakt, dat je een blij gevoel geeft? Glimlach vaak, lach veel! Je fijn en goed voelen zorgt er namelijk voor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Je kunt op allerlei manieren je zelfvertrouwen vergroten. In dit artikel delen we een aantal quick wins die je direct kunt toepassen. (Let op: lang artikel, maar zeker de moeite waard.)

1. Maak fouten, veel fouten
Kinkt tegenstrijdig, toch? Maken fouten jou onzeker, dan is dit juist een goede oefening voor jou. Je bent bang om fouten te maken, om wat anderen er misschien van denken of vinden. Onthoud dit: iedereen heeft een mening. Dus wat je ook doet, iedereen zal er altijd iets van vinden. Laat dat je niet weerhouden om actie te ondernemen. 

Wanneer je fouten maakt, leer je snel hoe het niet moet en sneller hoe het wel moet. Het betekent dat je actie onderneemt en vooruit komt. Een fout maken is niet leuk. Maar je onderneemt actie, je doet een poging, om een stap verder te komen. Als het fout gaat kun je er alleen maar van leren. Het is zeker niet hetzelfde als falen. Sterker nog fouten zijn verborgen lessen. Je moet ze wel durven zien. 

In plaats van te zeggen, dat gebeurt mij weer. Kun je ook vragen aan jezelf: wat kan/mag ik hiervan leren? Je kunt je zelfvertrouwen vergroten door het maken van fouten en daarvan te leren.

Heb jij je hart op de tong?

2. Spreek jezelf uit
Er zijn mensen die het hart op de tong hebben. Ze spreken zich gemakkelijk uit over wat hen opvalt, uiten hun mening en komen voor zichzelf op. 

Wat vind jij van zulke mensen? Heb je daar vervelende ervaringen mee? Zo ja, dat kan jou er van weerhouden hetzelfde te doen. Maar weet je dat er genoeg mensen zijn die zichzelf uitspreken met goede intenties? Het is jouw opdracht om het verschil tussen beide te ervaren. Zodra jij dat verschil merkt en weet wat voor jou prettig is: kun je daar zelf mee oefenen. Als je je gemakkelijker uitspreekt, zal ook jouw zelfvertrouwen vergroten.

3. Spring op en neer
Wanneer je beweegt maak je allerlei hormonen aan die goed zijn voor lichaam een geest. Bewegen doet goed, 10 keer op en neer springen of 10 squats maken kan je uit een dip helpen. Bijvoorbeeld tijdens je werk. Je kijkt op de klok en ziet dat je nog anderhalf uur voor de boeg hebt. Even kort bewegen doet wonderen om die laatste sprint te maken naar het einde van je dag.

Erken je eigen vaardigheden.

4. Schrijf tenminste 5 dingen op die je goed kunt
Je weet best van jezelf wat je allemaal goed kunt. Daar mag je aandacht aan besteden. Is het lastig voor je zelf om het hardop te zeggen? Geen probleem. Pak pen en papier en schrijf het op. Je mag trots zijn op wat je kunt. Je hebt ervoor geleerd en je hebt ervaring op gedaan in je leven/hobby en baan. 

Onthoud dat het vaardigheden zijn die niet iedereen heeft. Het is niet zo vanzelfsprekend als je zelf misschien wel denkt. Dat je een vaardigheid door een cursus of training hebt geleerd, wil niet zeggen dat je er niet trots op mag zijn. Wees er juist trots op. Jij hebt de moeite genomen om het te leren, er tijd en energie in gestopt om je die vaardigheid eigen te maken. Je zelfvertrouwen verbeteren is werken aan jezelf èn inzien wat jij allemaal al kunt.

Waar ben jij goed in? Schrijf het op en wees trots op jezelf.

Start je dag fris en fruitig.

5. Neem een uitgebreide douche
Douchen heeft verschillende zichtbare effecten:

  • Je wordt lekker schoon
  • Je gaat lekker ruiken

Het heeft ook effecten die misschien voor een buitenstaander niet direct zichtbaar zijn, maar die voor jezelf wel degelijk merkbaar zijn. Een warme douche zorgt er ook voor dat je bloedvaten groter worden, dat doet warmte nu eenmaal. Het is gemakkelijker en sneller wakker worden. Lichamelijke verzorging kan je een goed gevoel geven over jezelf. Je haar zit weer goed en ruikt weer fris. Je lichaam heeft een lekker geurtje, tanden fris gepoetst.

Je kunt weer fris en fruitig, met meer zelfvertrouwen aan de dag beginnen.

Onverwachte inspiratie op onverwachte plekken.

6. Wandel tenminste 10 minuten
Als springen of squats maken niet jouw ding is, kun je ook lekker gaan wandelen. Vooral een wandeling in de natuur doet wonderen. De bomen, planten en bloemen om je heen zorgen voor extra zuurstof en de stilte en rust zorgen ervoor dat je hartslag zich herstelt. Je voelt je minder gestrest en de beweging geeft je weer nieuwe energie. 

De rust doet je de stress vergeten en geeft je nieuwe inzichten in de activiteiten waar je mee bezig bent. Alsmaar doorgaan resulteert juist in slechte resultaten. Een paar momenten rust geven je onverwachte inspiratie op onverwachte plekken. Het hoort gewoon bij een (werk)dag. Een wandeling van 10 minuten kan al wonderen doen.

Ons advies: ga lekker alleen. Laat je gedachten de vrije loop en denk niet na over het werk. Denk na over je hobby’s of wat je die avond wilt eten of doen. Juist een andere gedachtestroom zorgt voor dat nieuwe inzicht en je hoeft er bijna niets voor te doen. Dus vergroot je zelfvertrouwen door elke dag een wandeling te maken van minimaal 10 minuten.

De kracht zit in de simpliciteit.

7. Maak je gezicht zacht
Een flauwe glimlach maakt je gezicht zacht. Het zorgt voor een vriendelijke uitstraling. Niet alleen vriendelijkheid die je ziet, maar ook vriendelijkheid die je hoort als je aan de telefoon bent. Doe die mondhoeken omhoog, zo hoog als comfortabel is voor jou. Dat maakt je gezicht zacht. Die glimlach zorgt er ook weer voor dat je dat happy hormoon aanmaakt, het fijne gevoel komt er vanzelf achteraan. Daarmee geef jij jezelf een enorme boost en gaat het vergroten van zelfvertrouwen vanzelf.

Onthoud dat je niet aan twee dingen tegelijk kunt denken. Als je boos bent en je denkt aan boze dingen kun je onmogelijk aan iets leuks denken en je kunt onmogelijk glimlachen bij negatieve gedachten. Andersom werkt het ook. Als je positieve gedachten hebt, kun je onmogelijk ‘boos’ kijken. 

Een stapje verder: maak je gezicht zacht met een glimlach en je kunt onmogelijk negatieve gedachten hebben. 

Oefening baart kunst.

8. Blijf oefenen
Ja, het is echt zo simpel. En omdat het simpel is, kun je je er juist toezetten! Een glimlach, een douche, een wandeling, erkennen waar je goed in bent, beweging. Het draagt allemaal bij aan een goed gevoel in jezelf en over jezelf. En een goed gevoel zorgt ervoor dat je niet aan jezelf twijfelt en zonder twijfel heb je meer zelfvertrouwen. Aan jou de opdracht om het te blijven herhalen. Oefening baart kunst. Je zelfvertrouwen vergroten lukt met herhalen van de oefening(en). 

Iedere keer er mee bezig zijn, totdat je van een bewuste oefening een onbewuste gewoonte hebt gemaakt. Al die oefeningen hoeft je niet allemaal tegelijkertijd te implementeren. Kies er 1 of 2 die op dit moment het beste bij jou passen en ga er mee aan de slag. En je zult zien dat werken aan zelfvertrouwen zelfs leuk is om te doen.

Wil je meer lezen over het vergroten van jouw zelfvertrouwen? Lees dan zeker ook dit artikel over zelf de regisseur zijn over je leven.

Chantal Straver
chantalstraver@gmail.com

Oprichter, trainer en auteur van 'Toen ik eindelijk durfde'.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button