Kun je assertiviteit leren?

Kun je assertiviteit leren?

Kun je assertiviteit leren?
Assertiviteit is absoluut te leren. Assertiviteit heeft niets te maken met agressie of ruzie zoeken om een punt te maken bij een ander.

Wat is assertiviteit?
Assertiviteit betekent voor iedereen iets anders. Die definities zijn niet per sé goed. Voor de één is assertiviteit je eigen mening naar voren schuiven, voor de ander betekent het misschien veel zelfvertrouwen hebben. Zo zijn er allerlei verschillende interpretaties van het woord assertiviteit. 

De algemene definitie van assertiviteit is:
Alle mensen met respect behandelen, inclusief jezelf. Dit respect komt in alle verbale en nonverbale uitingen naar voren. 

Assertiviteit bestaat uit twee belangrijke elementen:

  1. Voor jezelf opkomen
  2. Grenzen aangeven

In een assertiviteitstraining kun jij leren hoe je deze twee elementen toepast in je eigen leven. Of dat nu op je school is of op je werk. 

In dit artikel gaan wij deze twee elementen eens nader bekijken. 

Element #1: Voor jezelf opkomen
In de inleiding kun je lezen dat jij de belangrijkste persoon bent in je eigen leven. Hoewel dat misschien raar klinkt, is het wel waar. 

Stel je voor dat je in je eentje op een onbewoond eiland zit. Je hebt schipbreuk geleden en je bent aangespoelt op een klein eilandje. Na een paar dagen kom je erachter dat jij helemaal alleen bent. Op dat eilandje leven ook wilde dieren. Dieren die het misschien wel hebben voorzien op jou. 

Wie gaat jou helpen? Wie gaat jou beschermen? Wie gaat ervoor zorgen dat jij het overleeft? 

Precies. JIJ!

Er is niemand anders die dat voor je kan doen. 

Een schoolsituatie of een werksituatie kan net zo goed een onbewoond eiland lijken. 

Je kunt je agressief opstellen en alleen aan je zelf denken. Waarbij je totaal geen oog hebt voor een ander en het je ook niet uitmaakt hoe een ander op iets reageert. 

Of je stelt je passief op. En je denkt alleen maar aan de ander. Waarbij je totaal geen oog hebt voor jezelf. Je bent er ook niet mee bezig wat voor effect een situatie op jou heeft, zolang de behoeften van een ander maar vervuld zijn. 

Of passief agressief. Het maakt je eigenlijk helemaal niet uit wat er gebeurt. Je gedraagt je onverschillig naar anderen en naar jezelf toe.

Maar wanneer je assertief bent, heb je oog voor je eigen behoeften en de behoeften van een ander. Je vindt de behoeften van iedereen belangrijk, inclusief je eigen behoeften. Er daar is helemaal niets mis mee. 

Maar je kunt niet iets beslissen voor een ander, wel MET een ander. 

Wat kun jij doen om voor jezelf op te komen:

  1. Weet waar je voor staat. Helder hebben wat jouw normen en waarden zijn, zodat je die ook kenbaar kunt maken naar je omgeving.
  2. Weet wat je wilt bereiken. Helder hebben wat jouw doel is, zodat je die kunt delen met de ander. 
  3. Weten waar de ander voor staat. Helder hebben wat de normen en waarden van de ander zijn, zodat je daar rekening mee kunt houden. 
  4. Weet wat de ander wil bereiken. Helder hebben wat het doel van de ander is, zodat je daar rekening mee kunt houden. 

Dit kun je doen door dit allereerst voor jezelf te bepalen en het daarna aan de ander(en) te vragen.

Element #2: Grenzen aangeven
Jij bepaalt wat je prettig vindt en wat niet. Dat kan niemand anders voor je doen. Geen ander mens in de wereld weet hoe jij je voelt in wat voor situatie dan ook. Dat kan alleen wanneer je het deelt met een ander, zodat die persoon weet wat jij wel en niet prettig vindt. 

Op de basisschool heb je misschien geleerd te zeggen: “Stop houd op, ik vind het niet meer leuk” in situaties die jij niet leuk vond. Maar heb je ook geleerd, waarom dit belangrijk is en wanneer je dit zegt?

Met “Stop houd op” ben je al begonnen met het aangeven van je eigen grenzen. Je kunt je grenzen pas aangeven als iemand eroverheen is gegaan. Stil in een hoekje zitten en vervelende situaties uit de weg gaan, helpt jou niet je grenzen te bepalen. Daarvoor zul je ook in situaties moeten stappen om het zelf te ervaren. Met anderen optrekken, met vrienden, klasgenoten en/of collega’s. In de omgang met anderen ga je je eigen grenzen verkennen en herkennen. 

Eerst je grenzen ervaren, zodat je duidelijk je eigen grenzen kunt stellen. 

Wat kun jij doen om je eigen grenzen te bepalen:

  1. Zoveel mogelijk ervaring opdoen
  2. Meedoen met (sociale) activiteiten
  3. Benoemen wat je wel prettig vindt
  4. Benoemen wat je niet prettig vindt

Assertiviteitstraining, laat de elementen samenkomen
In een goed begeleide assertiviteitstraining komen deze twee elementen samen, zodat je leert assertief te zijn met respect voor de ander en jezelf. 

In een assertiviteitstraining ervaar je in een beschermde omgeving verschillende situaties. Situaties die je misschien niet dagelijks tegenkomt, maar die je wel in staat stellen je grenzen te bepalen. Ook situaties die je vaak tegenkomt, zodat je kunt leren om adequaat assertief te reageren op een manier die bij jou past. 

Wil je meer informatie over een assertiviteitstraining, neem dan vrijblijvend contact op. Samen kunnen wij kijken naar de mogelijkheden voor een training (voor zowel volwassenen als kinderen).

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button