Effectief communiceren

Effectief communiceren

Maak je het weleens mee: vreemde blikken, terugkerende vragen of verkeerde handelingen op basis van jouw informatie? Of raak je tijdens een gesprek met een klant te gemakkelijk op een zijspoor? Dan heb je wellicht iets aan onze 7 tips om effectief te communiceren.

Wat betekent effectief communiceren?
Effectief communiceren betekent dat jij jouw boodschap bondig en duidelijk kunt overbrengen aan jouw gesprekspartner. Effectief communiceren doe je door met een bewust doel voor ogen een gesprek te beginnen, met goede aandacht en een open houding. Maar waar begin je? En waar moet je dan op letten?

1. Luisteren, luisteren en nog eens luisteren
Luisteren is de belangrijkste eerst stap om effectief te kunnen communiceren. Want hoe kun je effectief op iemand reageren als je de boodschap niet goed hebt ontvangen? Nog belangrijker is dat je begrijpt wat de gesprekspartner bedoelt. Het is niet erg om door te vragen naar wat diegene precies bedoelt, want alleen zo kun je effectief en doelgericht met iemand communiceren.

2. De LSD techniek
Gebruik de LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen) techniek om effectief te luisteren. Je volgt in deze techniek drie essentiële stappen die je eigenlijk altijd kunt doorlopen, zowel zakelijk als privé.

3. Help iemand
Veel gesprekken worden gestart uit eigen belang. Denk hierbij alleen al aan een accountmanager die een potentieel sales-gesprek met iemand begint tijdens een netwerkevenement. Probeer tijdens elk gesprek ervoor te zorgen dat je gesprekpartner ook het gevoel krijgt iets over te houden aan het gesprek. Dit levert sterke samenwerkingen op. Denk hierbij alleen al aan waardevolle tips, steun of advies die jouw gesprekpartner nodig kan hebben.

4. Maak geen aannames
Probeer vooraf of tijdens het gesprek geen aannames te maken. Dit is een grote oorzaak van slechte communicatie, omdat de verwachting en de werkelijkheid niet altijd overeenkomt. Ga af op wat je direct hoort, of vraag anders nog even door.

5. Bevestig afspraken
Het is belangrijk om afspraken mondeling te bevestigen. De gesprekspartner krijgt zo sneller het gevoel dat jij goed hebt geluisterd en voor een goede opvolging zorgt. Ook dit is een belangrijk onderdeel bij effectief communiceren.

6. Sta open voor een andere mening
Het is belangrijk tijdens het gesprek altijd actief te blijven luisteren, ook in het geval je het ergens niet mee eens bent. Veel mensen zijn gewend om niet meer echt te luisteren als ze de informatie niet waardevol vinden of het er niet mee eens zijn. Hierdoor mis je relevante informatie en dit zorgt ook van jouw kant voor een ineffectief gesprek.

7. Blijf bij het onderwerp
In gesprekken is het gemakkelijk af te dwalen. Zorg ervoor dat je je altijd houdt bij het onderwerp van het gesprek. Je bespreekt dit met een reden. Heb je het gevoel dat er nog geen goed antwoord is gekomen op jouw vraag of dat jij nog geen goed antwoord hebt gegeven? Kom dan terug op het onderwerp en probeer ook de bevestiging van jouw gesprekpartner te krijgen dat alles besproken is. 

Workshop Verbetering Klantcontact
Deze tips omvatten niet de hele aanpak van effectief communiceren. In de workshop Verbetering Klantcontact gaan wij dieper in op dit onderwerp zodat je steviger in je schoenen staat en zeker weet dat je duidelijk maar vriendelijk bent en niet in onnodige discussies belandt. Al onze trainingen zijn maatwerk. Neem vrijblijvend contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken. 

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button