fbpx

Een burn-out voorkomen

Zorgen maken

Een burn-out voorkomen

Een burn-out voorkomen is wellicht niet iets waar je dagelijks mee bezig bent. Maar het voorkomen van stress en een te zware belasting is enorm waardevol voor jezelf, degenen om je heen, je gezondheid en je carrière.

Wat is een burn-out?
Burn-out is een specifieke toestand van overspannenheid naar aanleiding van emotionele overbelasting. Als je een burn-out hebt voel je je “burned out”, of opgebrand. Je kunt geen energie meer vinden om werk te verrichten.

Hoe ontstaat een burn-out?
Burn-out verschijnselen die optreden voor de daadwerkelijke burn-out of tijdens de burn-out zijn bijvoorbeeld veel piekeren, afwezig door stress, niet het gevoel hebben controle over het leven te hebben en/of het moeilijk vinden van rust. Juist door de waan van de dag en het achter de feiten aanlopen, hebben veel mensen niet de tijd bij deze symptomen stil te staan waardoor velen ‘plots’ verrast worden door een burn-out.

Oorzaken van een burn-out
Het aantal mensen dat last heeft van een burn-out stijgt nog ieder jaar. De oorzaken kunnen verschillend zijn, zoals een grote verhuizing, een scheiding, een flinke toename in de hoeveelheid werk, perfectionisme, of een opstapeling hiervan. Situaties die iedereen kan overkomen. Daarom is het belangrijk jezelf veerkrachtig genoeg te maken om op een goede manier met lastige situaties om te kunnen gaan.

Behandelen van een burn-out
Indien je een burn-out hebt of merkt dat je er wellicht dicht tegen aanzit, dan heb je wellicht iets aan de volgende 10 adviezen voor een spoedig burn-out herstel:

  1. Erken dat je een burn-out hebt (en stel je eventuele werkgever op de hoogte).
  2. Ga op tijd slapen en probeer je te houden aan 8 uur slaap per nacht.
  3. Werk in kortere tijdsperiodes.
  4. Stel lagere verwachtingen op werkgebied.
  5. Haal privé-afspraken waar je geen energie van krijgt uit je agenda.
  6. Delegeer meer taken. 
  7. Zeg nee als het niet kan en/of uitkomt.
  8. Stel een gezond voedingsschema op.
  9. Probeer minimaal 2 keer per week te sporten.
  10. Plan voldoende leuke activiteiten en rustmomenten in.

Het eerste punt is één van de belangrijkste punten voor een burn-out herstel. Zodra je een burn-out niet erkent en daarin actie onderneemt, stel je het herstelproces uit met grote kans dat de situatie verergert.

Actief een burn-out voorkomen
We hopen dat het niet tot een burn-out hoeft te komen. Ons team trainers helpt burn-outs bij mensen te voorkomen, met het programma Doyo Slimmer Leven. In deze cursus gaan we aan de slag met bewustwording en het veranderen van gewoonten voor structureel meer energie, zelfvertrouwen, goede gezondheid en veerkracht. Deelnemers leren hun grenzen kennen en krijgen handvatten aangereikt voor een goede balans.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button