Begin met slimmer leven

Begin met slimmer leven

Eten, bewegen, slapen, energie en mindset zijn allemaal met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Op een negatieve, maar zeker ook op een postieve manier. Als je bijvoorbeeld veel koffie drinkt en ’s avonds nog allerlei zoetigheid op de bank snaait, is het niet gek dat je moeite hebt in slaap te komen. Het zou zomaar kunnen dat je de volgende dag die moeheid weer te lijf gaat met meer ongezond eten en minder zin hebt om te bewegen.

Hoe gezond leef jij momenteel? Lees hier onze tips om je gezondheid gelijk een goede boost te geven.

Wat houdt gezond leven nou precies in?
De ene voedingsexpert zegt dat je zoveel mogelijk koolhydraten moet vermijden, de andere wijst naar vetten als de boosdoener. Er zijn inmiddels zoveel onderzoeken gedaan en er zijn ook zoveel tips gegeven over gezond leven dat veel mensen niet weten waar ze moeten beginnen. Het is belangrijk te realiseren dat gezond eten (en gezond leven) een grote invloed heeft op hoe je je voelt. Het veranderen van slechte gewoonten zorgt er niet alleen voor dat je gezonder gaat leven, maar dat je je ook lichamelijk en geestelijk beter gaat voelen. 

Om inzicht te geven wat nou écht werkt hebben wij 7 tips om gezonder te leven.

1. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen
Suiker is een grote veroorzaker van overgewicht en/of een hoger lichamelijk vetpercentage, met meer lichamelijke klachten als gevolg. Wat veel mensen niet weten is dat in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen (veel) suiker is verwerkt. Denk aan de zogenaamde ‘gezonde’ mueslirepen van de supermarkt, maar ook ontbijtgranen, ontbijtkoek en ‘light’-producten zijn niet altijd even gezond.

Het allerbeste is dat je zelf zoveel mogelijk maaltijden bereidt met verse ingrediënten (en vooral ook veel groenten). Is dat niet altijd haalbaar? Check altijd de verpakking om te bekijken hoe gezond een product nou daadwerkelijk is. Zo ben je je in elk geval bewust hoe gezond je aan het eten bent. Download desnoods een app waarmee je gezonde producten kunt scannen en direct kunt zien hoe (on)gezond een product is.

2. Eet voldoende groente en fruit
Eet jij al iedere dag minimaal 200 gram groente en 2 stuks fruit? Groente en fruit bevatten vezels, verschillende benodigde vitaminen, mineralen en antioxidanten. Dit heeft je lichaam nodig om goed te kunnen functioneren.

Als je hierin nog wel een verbeterslag kunt maken, probeer de drempel voor jezelf laag te houden door in het begin voornamelijk keuzes te maken voor groente- en fruitsoorten die je al lekker vindt. Je smaak (en je verlangens naar ongezond eten) verandert vanzelf mee. Je kunt het jezelf éxtra gemakkelijk maken door fruit en groente te verwerken in smoothies.

3. Zorg voor omega 3 vetten
Je lichaam heeft enorm veel baat bij omega 3-vetten. Deze vetten zijn goed voor de bloeddruk, bloedcirculatie en helpen zelfs bij afvallen. Je vindt deze vetten veelal in (ongezouten) noten als pistachenoten en walnoten, lijnzaadolie, groene bladgroenten en vis. Denk hierbij aan vissoorten als zalm, haring, makreel en sardientjes.

Noten bevatten niet alleen gezonde vetten, maar beschermen ook tegen hart- en vaatziekten.

4. Drink veel water
Voldoende water drinken is een belangrijke factor in gezonder leven. Door water te drinken zorg je ervoor dat je afvalstoffen uit het lichaam spoelt en dat je gezonde voedingsstoffen beter opneemt. Door ’s ochtends gelijk na het opstaan een glas water drinken, hydrateer je je lichaam na een hele nacht zonder drinken, geef je je organen een boost en gaat je metabolisme aan de slag dat de vetverbranding ten goede komt.

Slimmer leven is je frisdrank laten staan en in plaats daarvan water te drinken. Zo voorkom je dat je veel suiker (en calorieën) binnenkrijgt, onderdruk je hongergevoel en geef je je lichaam wat het nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Als je nog niet standaard water drinkt, kun je je water eventueel lekkerder maken door munt, citroen of komkommer aan het water toe te voegen.  

5. Wees je bewust van wat je eet
Noteer een week lang eens wat je precies eet en drinkt, ook de kleine dingen. Veel mensen zijn zich niet bewust van wat ze allemaal eten. En weten is meten! Als je structureel meer calorieën eet dan dat je verbrandt, is overgewicht een logisch gevolg. Dat geldt natuurlijk ook de andere kant op. Er zijn tegenwoordig allerlei handige apps die niet alleen aangeven hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt, maar laten ook zien of je voldoende vitaminen en mineralen tot je neemt en of je verhouding vetten, koolhydraten en eiwitten klopt met je beoogde doel.

Door precies te zien waar je kleine of grote veranderingen in kunt maken, ben je op de goede weg gezond en slimmer te leven, en overgewicht, hart- en vaatziektes en diabetes te voorkomen.

6. Beweeg elke dag
Om je fit en gezond te voelen en ’s avonds beter te slapen is het noodzakelijk iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen. Je kunt simpel beginnen door bijvoorbeeld naar je werk of de supermarkt te lopen, in plaats van de auto te pakken. Nog beter is het om een sport te vinden die je echt leuk vindt en jezelf een doel voor ogen te stellen.

Door grote en kleine doelen te stellen kun je jezelf er makkelijker toe bewegen actie te ondernemen. Als je bepaalde doelen haalt motiveert dat om op de goede weg te blijven, en inspireert dat je mogelijk zelfs ook doelen op andere vlakken in je leven te stellen.

7. Elke start is een start
Probeer positief te blijven als je aan de slag gaat slechte gewoonten om te zetten in goede gewoonten. Als het een dagje niet lukt, pik je de volgende dag de draad weer op. Een gewoonte veranderen is voor de lange termijn, waarbij het draait om vooruitgang. Waar zou jij graag over een jaar willen staan? Hoe zou je je dan willen voelen?

Is het voor jou nog niet te doen om elke dag te bewegen? Of om elke dag gezond te eten? Dat is niet erg! We zijn allemaal mensen. Liever vier keer in de week goed bezig dan nul keer in de week. Het is belangrijker om vooral een start te maken en de positieve ontwikkelingen die je doormaakt vooral te ervaren.

Het programma Slimmer Leven
Wij weten hoe moeilijk het kan zijn om te starten met een gezonde levensstijl. Speciaal voor bedrijven verzorgen we het programma Slimmer Leven. Dit programma biedt verdieping op acht verschillende gebieden voor een aanzienlijke verbetering in de (mentale en fysieke) gezondheid, zelfvertrouwen en veerkracht.

Deze gebieden zijn gezonde voeding, bewegen, positieve mindset, energie en rust, weerbaarheid, relaties, gezonde financiën en natuur. De coaches van Doyo Trainingen reiken deelnemers de tools om zich hierin actief en pragmatisch verder te ontwikkelen. Vooral door thema’s te beleven en voor zichzelf te ervaren, zodat de kennis niet alleen overgedragen wordt, maar ook beklijft. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button