Laden...

8 oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten

Zelfvertrouwen is de basis voor een gelukkig leven. Dat geldt voor jong en oud. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen laat je jouw angsten je niet tegenhouden om dat te bereiken in het leven wat je wilt.

Je goed voelen en je zelfvertrouwen vergroten kun je op veel manieren bereiken. 

Wist je dat een glimlach een chemische reactie in je lichaam te weeg brengt, waardoor je een hormoon in je lichaam aanmaakt, dat je een blij gevoel geeft? Glimlach vaak, lach veel!

Je fijn en goed voelen zorgt er namelijk voor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. 

Je zelfvertrouwen verbeteren kun je doen met oefeningen. We hebben in onze trainingen veel (diepgaande) oefeningen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Echter, deze quick wins kun je direct toepassen en geven je een boost voor dat goede gevoel. (Let op: lang artikel, maar zeker de moeite waard.)

1. Maak fouten, veel fouten
Kinkt tegenstrijdig, toch? Maken fouten jou onzeker, dan is dit zeker een goede oefening voor jou. Je bent bang om fouten te maken, om wat anderen er misschien van denken of vinden. Onthoud dit: iedereen heeft een mening. Dus wat je ook doet, iedereen zal er altijd iets van vinden. Laat dat je niet weerhouden om actie te ondernemen. 

Wanneer je snel veel fouten maakt, leer je snel hoe het niet moet en sneller hoe het wel moet. Het betekent dat je actie onderneemt en vooruit komt. Je omgeving zal het juist waarderen, dat je actie onderneemt. Jij bent ineens de persoon die een ander kan vertellen hoe je iets zou kunnen doen, door je ervaring. 

Een fout maken is niet leuk. Maar je onderneemt actie, je doet een poging, om een stap verder te komen. Als het fout gaat kun je er alleen maar van leren. Het is zeker niet hetzelfde als falen. Sterker nog fouten zijn verborgen lessen. Je moet ze wel willen zien. 

In plaats van te zeggen, dat gebeurt mij weer. Kun je ook vragen aan jezelf: wat kan/mag ik hiervan leren? Je kan je zelfvertrouwen vergroten door het maken van fouten en daarvan leren.

2. Spreek jezelf uit
Er zijn mensen die het hart op de tong hebben. Ze spreken zich gemakkelijk uit over wat hen opvalt en uiten hun mening en ze komen voor zichzelf op. 

Wat vind jij van zulke mensen? Heb je daar vervelende ervaringen mee? Zo ja, dat kan jou er van weerhouden hetzelfde te doen. 

Echter, er zijn genoeg mensen die zichzelf uitspreken met goede intenties. Het is jouw opdracht om het verschil tussen beide te ervaren.

Zodra jij dat verschil merkt en weet wat voor jou prettig is zal dat jou zelfvertrouwen verbeteren. 

3. Spring op en neer
In de documentaire I am not your Guru over Tony Robbins krijg je een kijkje achter de schermen bij het grootse evenement Date with Destiny.

Een intrigerende documentaire die laat zien hoe Tony Robbins zichzelf oppept, voordat hij het podium op gaat. Hij wil met zo veel mogelijk energie zijn publiek tegemoet treden. 

Achter het podium staat een ronde trampoline. Daar springt hij een paar keer op en neer en gaat dan vol energie het podium op. 

Wanneer je beweegt maak je allerlei hormonen aan die goed zijn voor lichaam een geest. Lees dit artikel maar eens over het effect van sporten op jouw hormoonhuishouding en de aanmaak van serotonine. 

Bewegen doet goed, 10 keer op en neer springen kan je uit een dip helpen. Bijvoorbeeld tijdens je werk. Je kijkt op de klok en ziet dat je nog anderhalf uur voor de boeg hebt. Even kort bewegen doet wonderen om die laatste sprint te maken naar het einde van je dag.

4. Schrijf tenminste 5 dingen op die je goed kunt
Je weet best van jezelf wat je allemaal goed kunt. Daar mag je aandacht aan besteden. Is het lastig voor je zelf om het hardop te zeggen? Geen probleem. Pak pen en papier en schrijf het op. 

Je mag trots zijn op wat je kunt. Je hebt er voor geleerd en je hebt ervaring op gedaan in je leven/hobby en baan. 

Onthoud dat het vaardigheden zijn die niet iedereen heeft. Het is niet zo vanzelfsprekend als je zelf misschien wel denkt.

Dat je een vaardigheid door een cursus of training hebt geleerd, wil niet zeggen dat je er niet trots op mag zijn. Wees er juist trots op. Jij hebt de moeite genomen om het te leren, er tijd en energie in gestopt om je die vaardigheid eigen te maken. Je zelfvertrouwen verbeteren is werken aan jezelf en inzien wat jij allemaal kunt.

Waar ben jij goed in? Schrijf het op en wees trots op jezelf.

5. Neem een uitgebreide douche
Douchen heeft verschillende zichtbare effecten:

  • Je wordt lekker schoon
  • Je gaat lekker ruiken

Het heeft ook effecten die misschien voor een buitenstaander niet direct zichtbaar zijn, maar die voor jezelf wel degelijk merkbaar zijn. 

Een nare droom kan ervoor zorgen dat je met een naar gevoel wakker wordt. Omdat je hoofd het verschil niet kent tussen werkelijkheid en fantasie, kun je dat nare gevoel mee de dag in nemen. 

Een heerlijke douche kan je helpen dat nare gevoel van je af te spoelen. Je geeft als het ware je psyche een douche. 

Een warme douche zorgt er ook voor dat je bloedvaten groter worden, dat doet warmte nu eenmaal. Het is gemakkelijker en sneller wakker worden. 

Lichamelijke verzorging kan je een goed gevoel geven over jezelf. Je haar zit weer goed en ruikt weer fris. Je lichaam heeft een lekker geurtje, tanden fris gepoetst. 

Je kunt weer fris en fruitig aan de dag beginnen of verder gaan met de dag en daarmee je zelfvertrouwen vergroten.

6. Wandel tenminste 10 minuten
Als springen niet jouw ding is, kun je ook lekker gaan wandelen. Vooral een wandeling in de natuur doet wonderen.

De bomen, planten en bloemen om je heen zorgen voor extra zuurstof en de stilte en rust zorgen ervoor dat je hartslag zich herstelt. Je voelt je minder gestrest en de beweging geeft je gewoon weer lekker nieuwe energie. 

De rust doet je de stress vergeten en geeft je nieuwe inzichten in de taken waar je mee bezig bent. Alsmaar doorgaan resulteert juist in slechte resultaten. 

Een paar momenten rust geven je onverwachte inspiratie op onverwachte plekken. Het hoort gewoon bij een (werk)dag. Een wandeling van 10 minuten kan al wonderen doen.

Mijn advies: ga lekker alleen. Laat je gedachten de vrije loop en denk niet na over het werk. Denk na over je hobby’s of wat je die avond wilt eten of doen. Juist een andere gedachtestroom zorgt voor dat nieuwe inzicht en je hoeft er bijna niets voor te doen.

Dus verbeter je zelfvertrouwen door elke dag een wandeling te maken van 10 minuten.

7. Maak je gezicht zacht
Een flauwe glimlach maakt je gezicht zacht. Het zorgt voor een vriendelijke uitstraling. Niet alleen vriendelijkheid die je ziet, maar ook vriendelijkheid die je hoort als je aan de telefoon bent. 

Doe die mondhoeken omhoog, zo hoog als comfortabel is voor jou. Dat maakt je gezicht zacht. Die glimlach zorgt er ook weer voor dat je dat happy hormoon aanmaakt het fijne gevoel komt er vanzelf achteraan. Daarmee geef jij jezelf een enorme boost en gaat het werken aan zelfvertrouwen vanzelf.

Onthoud dat je niet aan twee dingen tegelijk kunt denken. Als je boos bent en je denkt aan boze dingen kun je onmogelijk aan iets leuks denken en je kunt onmogelijk glimlachen bij negatieve gedachten. 

Andersom werkt ook. Als je positieve gedachten hebt, kun je onmogelijk ‘boos’ kijken. 

Een stapje verder: maak je gezicht zacht met een glimlach en je kunt onmogelijk negatieve gedachten hebben. 

Gevolg: je krijgt vriendelijke reacties van mensen en dat doet wonderen voor je zelfvertrouwen. 

8. Blijf oefenen
Is het echt zo simpel?

Ja, het is echt zo simpel.

Een glimlach, een douche, een wandeling, erkennen waar je goed in bent, beweging. Het draagt allemaal bij aan een goed gevoel in jezelf en over jezelf. En een goed gevoel zorgt ervoor dat je niet aan jezelf twijfelt en zonder twijfel heb je meer zelfvertrouwen. 

Aan jou de opdracht om het te blijven herhalen. Oefening baart kunst. Je zelfvertrouwen vergroten lukt ook met herhaling van de oefening. 

Iedere keer er mee bezig zijn, totdat je van een bewuste oefening een onbewuste gewoonte hebt gemaakt.

Al die oefeningen hoeft je niet allemaal tegelijkertijd te implementeren. Kies er 1 of 2 die op dit moment het beste bij jou passen en ga er mee aan de slag. En je zult zien dat werken aan zelfvertrouwen erg leuk is om te doen.

Boek van Trainer Chantal
Klik hier voor actuele blogs over weerbaarheid door trainer Chantal
Lees meer
Nieuwsbrief
Categories
Agenda
Tags
Doyo
Bezoekadres:

Doyo
Zuideinde 44
2991 LK, Barendrecht
Email: info@doyotrainingen.nl
Tel: 0634243650

Wie we zijn →

DOYO OP SOCIAL MEDIA