5 Tips in gesprekstechnieken

5 Tips in gesprekstechnieken

Een actief gesprek voeren kan vrij lastig zijn. In dit artikel geven wij 5 tips hoe jij jouw boodschap duidelijk en zelfverzekerd kan overbrengen en misschien wel betere gesprekken kunt voeren.

Welke situatie past bij welke gesprekstechniek?
De tips in gesprekstechnieken zijn te gebruiken voor iedere situatie. Denk aan een praatje met de buren, met je collega’s bij de koffieautomaat, maar misschien nog wel belangrijker: ook bij zakelijke gesprekken met klanten of collega’s. Het oefenen van deze technieken maakt je bewuster van jouw eigen gesprekshouding.

Tip 1. Spreek met je buikstem
Probeer vanuit je buik te spreken. Veel mensen praten onbewust vanuit hun keel of neus, waardoor je gemakkelijker binnensmonds praat, een trilling in je stem krijgt en minder duidelijk over komt. Je kunt dit voorkomen door een rechte houding aan te nemen en diep naar je buik in te ademen wanneer je gaat spreken.

Probeer ritmisch te spreken en niet monotoon. Let op de snelheid van jouw zinnen en pas gepaste stiltes toe om jouw woorden extra kracht te geven. Probeer ook een zachte en beheerste stem te gebruiken, want zo zijn mensen veel meer genegen ook echt naar je te luisteren. Bekijk hier een extra tip van topspreker Morgan Freeman.

Tip 2: Laat iemand zijn of haar gehele verhaal vertellen
Als iemand een verhaal begint, probeer diegene ook dan het volledige verhaal te laten vertellen. Want luisteren kan lastig zijn, toch?! Veel mensen zullen dit herkennen: een bekende of collega vertelt een verhaal van een uitstapje, jij luistert half en herinnert jouw eigen ervaringen met een soortgelijk uitstapje. Voordat je het weet heb jij je reactie klaar staan, maar is het verhaal al verteld en heb je een groot gedeelte gemist.

Experts noemen dat autobiografisch luisteren. Je bent direct bezig hoe je zelf gaat reageren op het verhaal. Of erger nog: tussendoor onderbreek je het verhaal om jouw eigen ervaring of mening al te delen. Het is veel fijner en oprechter om met echte interesse te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft.

Probeer pas als je gesprekspartner zijn verhaal gedaan heeft, al dan niet met doorvragen van jouw kant, met je eigen reactie te komen. Je zult merken dat mensen het waarderen als je oprecht luistert naar het hele verhaal. Ze voelen zich gehoord. En jij hebt uiteindelijk ook nog eens veel interessantere gesprekken. 

Wanneer iemand op zakelijk gebied een verhaal aan jou vertelt, vooral in een sales gerelateerde funtie, kun je het beste de techniek ‘Luisteren, vragen, begrijpen en samenvatten’ gebruiken om betrokken te zijn in het gesprek.

Tip 3: Let op jouw houding richting de gesprekspartner
Weet jij welke houding (onbewust) zeer negatief overkomt? Met je voeten en halve lichaam richting de deur zitten, maar wel nog praten met de gesprekpartner. Je gesprekpartner denkt dan al heel snel dat het gesprek afgekapt moet worden. Een houding met armen over elkaar gevouwen is een gesloten houding, wat niet actief is en betrokken lijkt. Tijdens het gesprek rondkijken in de kamer is natuurlijk ook een dikke no go.

Probeer een actieve en open houding aan te nemen en oprecht geïnteresseerd over te komen. Jezelf blijven is hierbij het beste: ga je vooral niet wagen aan ‘vreemde’ non-verbale poses, zoals een powerpose bijvoorbeeld. Politici nemen weleens een powerpose aan om imponerend over te komen, maar dit kan juist een negatieve invloed hebben op een gesprek met een partner. Ontspannen, maar rechtop zitten, naar je gesprekspartner toe, met beide voeten op de vloer, werkt het best. 

Tip 4: Stop met zeuren
Zeuren of mopperen is nooit aanstekelijk om een gesprek gaande te houden. Denk aan de volgende voorbeelden:

‘’Bah, wat een vies weer. Was het maar weer zomer.’’
‘’Wat erg dat het pas maandag is. Ik heb er totaal geen zin in, nog vijf dagen tot het weekend.’’

We doen het natuurlijk allemaal weleens, zeuren is menselijk. Maar goed nieuws: zeuren is ook een gewoonte en dat betekent dat je kunt leren ermee op te houden. Leuke bijkomstigheid: als je stopt met zeuren wordt het leven zomaar vanzelf leuker. Je voorkomt een negatieve vibe en andere mensen reageren postiever op je.

Tip 5: Stel open en actieve vragen
We zijn niet allemaal praters. Sommige mensen kunnen ook bestempeld worden als ‘stil’ of ‘introvert’. Hier is niets mis mee, maar probeer met enkele open vragen het gesprek dan gaande te houden.

Luister goed naar wat iemand te vertellen heeft en reageer met een open vraag. Probeer niet alleen oprecht geïnteresseerd over te komen, maar wees ook oprecht. Zo creëer je betrokkenheid, ben je geinvesteerd in het verhaal en kun je vanuit een neutraler oogpunt reageren. Eigen ervaringen delen kan dan altijd nog. Je gesprekspartner is zo meer geholpen en zal dat ook waarderen. 

Verbeter je gesprekvoering en non-verbale communicatie
We hebben nog veel meer tips en tricks om je gesprekvoering en non-verbale communicatie te verbeteren en die kunnen we zomaar verwerken in één van onze workshops voor bedrijven. Al onze trainingen zijn maatwerk: neem vrijblijvend contact op met ons om alle mogelijkheden te bespreken. 

Esther de Groot
blogger@doyotrainingen.nl

Blogger met liefde voor persoonlijke ontwikkeling.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button